Електронска пошта

Електронска пошта

Запослени на Електротехничком факултету, као и сарадници који нису запослени али учествују у пројектима на ЕТФ-у, имају право да добију налог за електронску пошту и своју адресу електронске поште. Отварање налога предуслов је и за коришћење dial-up и VPN приступ, као и за постављање личне веб презентације.

Захтев за налог се подноси у Рачунском центру ЕТФ-а, попуњавањем одговарајућег формулара.

Корисници у формулару наводе жељено корисничко име. Име може бити произвољно, са тим што мора почети словом. Систем додељивања корисничких имена је First-Come, First-Served, тј. корисник не може захтевати корисничко име које већ користи неки други корисник.

По отварању налога, корисник може да прима и шаље електронску пошту. Адресе које корисник може да користи су:

username@etf.rs, username@etf.bg.ac.rs, ime.prezime@etf.rs i ime.prezime@etf.bg.ac.rs

где је username корисничко име одабрано приликом отварања налога. У случају да постоји више корисника који имају исто име и презиме, онда се унутар адресе облика ime.prezime@etf… додаје средње слово или нека друга ознака која јединствено идентификује корисника. Све адресе које корисник добије су равноправне, односно поруке које стижу са ових адреса се смештају у исти репозиторијум порука датог корисника.

Приступ порукама

Корисник може приступити својим порукама на више начина:

  • преко вебмејла - на серверу Кондор је исталиран софтвер за вебмејл преко којег корисник може да прима и шаље поруке
  • коришћењем екстерног програма који подржава IMAPv4 или POP3 протокол преко SSL/TLS енкриптованог канала - већина модерних програма за размену електронске поште (Internet Mail, Microsoft Outlook, Microsoft Outlook Express, Mozilla Thunderbird, Mail.app) се може користити за пријем и слање порука. Подешавања појединих клијентских апликација се налазе на сајту сервера Кондор (Windows Mail, Microsoft Outlook 2007, Mozilla Thunderbird).

Рачунски центар ЕТФ-а препоручује да корисници, уколико то могу, увек користе IMAPv4 протокол за приступ (који интерно користи и вебмејл апликација) јер има пуно предности у односу на POP3 протокол:

  • све поруке остају на серверу и не захтевају простор на локалној машини
  • пошто се сервер бекапује сваког дана смањена је могућност губљења порука, а корисник може и да поврати поруке које је случајно обрисао
  • поруке се могу организовати у фолдере произвољне дубине и, користећи уграђени систем филтрирања, аутоматски распоређивати у одговарајуће фолдере приликом пријема
  • поруке које су размештене у фолдере се једнако виде и из вебмејла, као и из других клијентских апликација, тако да корисник може равноправно и истовремено користити и вебмејл апликацију и десктоп клијентске апликације.

Слање порука

Корисници који користе вебмејл не морају ништа да подешавају поводом слања порука.

Корисници који користе десктоп клијентске апликације могу слати поруке преко сервера smtp.etf.bg.ac.rs, коришћењем стандардног SMTP протокола. Подешавање појединих клијентских апликација за слање мејла преко овог сервера је објашњено на сајту сервера Кондор. Уколико желите да шаљете поруке када сте ван мреже ЕТФ-а, неопходно је да користите SMTP аутентикацију.

Параметри за повезивање

Примање поште

  • Тип сервера: IMAP или POP3
  • Адреса сервера: kondor.etf.bg.ac.rs
  • Портови:
    • IMAP протокол: 143 (без енкрипције или са STARTTLS) или 993 (са SSL енкрипцијом)
    • POP3 протокол: 110 (без енкрипције или са STARTTLS) или 995 (са SSL енкрипцијом)

Слање поште

  • Тип сервера: SMTP
  • Адреса сервера: smtp.etf.bg.ac.rs
  • Стандардни TCP порт: 25
    • Подржана је STARTTLS енкрипција на овом порту
    • Обавезно користите аутентикацију када сте ван мреже ЕТФ-а
  • Алтернативни TCP порт: 587
    • Користите ако ваш Интернет провајдер блокира приступ по порту 25.
    • Подржана је STARTTLS енкрипција на овом порту
    • Аутентикација на овом порту је неопходна
  • Алтернативни TCP порт за старије програме: 465
    • Користите ако ваш Интернет провајдер блокира приступ по порту 25.
    • Захтева се SSL/TLS енкрипција на овом порту
    • Аутентикација на овом порту је неопходна

Опште информације

  • Разлике између POP3 и IMAP протокола за приступ пошти

    POP3 протокол треба користити када:

    • пошту проверавате само са једног рачунара
    • желите да уклоните вашу пошту са сервера
    • сами желите да бекапујете своју пошту
    • на интернет се повезујете dial-up-om или плаћате време проведено на интернету (уместо протока)

    IMAP протокол треба користити када:

    • пошту читате са више рачунара па желите да вам сва пошта буде на једном месту
    • желите да вам сва пошта стоји на серверу и да је ми бекапујемо аутоматски (задњих 7 дана)
    • желите да распоређујете своју пошту по различитим директоријумима, вршите аутоматско филтрирање порука
    • имате сталну везу са интернетом и не плаћате време проведено на вези
  • Резервне копије (бекап) поште

    Ваши подаци на рачунару Кондор се бекапују сваке вечери и чува се последњих 14 бекапа. Дакле, уколико се деси да неки фајл или електронско писмо избришете, можемо вам их вратити у року од две недеље.

    За повратак резервних копија фајлова обратите се у Рачунски центар.

  • Промена шифре

    Промена лозинке се обавља путем странице: http://login.etf.bg.ac.rs

Снимци екрана корака за подешавање клијентских програма